Van Ars-sur-Moselle naar Bayonville-sur-Mad (Frankrijk)

zaterdag 14 mei 2022

De wandeling van vandaag is ruim 20 km met een hoogteverschil van 150 m. M en ik wachten, met een cappuccino, op het startpunt op de terugkeer van Jo met de vouwfiets. (niet te verwarren met Jo met de banjo)

Nadat Jo de vouwfiets heeft vastgezet en ook een cappuccino heeft gehad, vervolgen wij onze weg. eerst het stadje uit.

Het pad loopt door een groen gebied evenwijdig aan de weg en het spoor. Na 1 1/2 km passeren wij de resten van een Romeins aquaduct.

Het pad is mal en gaat soms tussen hoog struweel aan beide kanten, maar goed begaanbaar.

Na een korte klim vinden we een plekje om een broodje te eten.

Na de korte onderbreking gaat het verder het “Parc Naturel Réginal de Lorraine” in. We klimmen direct naar ons hoogste punt van vandaag: 354 m.

Het pad door het bos is breed en redelijk begaanbaar.

Geheel volgens het boekje komen we langs het “Croix Saint-Clément”.

We verlaten hier het bospad en lopen een tijdje op een smal slingerend pad vlak langs de asfalt weg.

Na 500 m gaat het pad het bos weer in en na 1 1/2 km door het bos komen we aan de rand van akkers. We volgen deze bosrand 1 km lang.

We dalen af door het struweel.

Vlak voor het plaatsje “Gorze” vinden we een bankje om in de schaduw een broodje te eten.

Na de pauze lopen we verder het plaatsje in, Jo en ik kopen een ijsje in een lokaal winkeltje. We passeren de “Abdij van Gorze“.

Als we, al dalend, het plaatsje door zijn gaat ons pad weer het nationaal park in en direct omhoog.

De volgende 3 km gaat onze route afwisselend over bospaden en half verharde stenen wegen.

We komen bij een punt waar er wederom een verschil tussen de GPS-track en de markering en de omschrijving in het boekje is. De track zegt dat we naar rechts moeten en het boekje zegt schuin links naar beneden. Iets verderop links naar beneden zien we ook een markering op een boomstronk. Volgens eerder gemaakte afspraak volgen we de aanwijzing van het boekje.

Na 500 m komen we beneden bij een parkeerplaats en een informatie bord voor bezoekers. Onze weg gaat nu scherp een pad naar rechts en weer terug omhoog. Het lijkt erop dat we nu een stukje om hebben gelopen omdat het pad ons persé langs het informatie bord wilde leiden. Na 500 m terug omhoog komen we weer bij de plek waar de track een afkorting had gemaakt. In dit geval heeft het volgen van het boekje voor een omweg van ruim 900 m gezorgd.

De laatste 3 km gaan over een zeer steenachtig pad, we dalen in korte tijd 100 m.

Nog even volhouden en we zijn er, psychologie of niet, het is als een zware dag ervaren.
We arriveren in “Bayonville-sur-Mad“. De auto staat geparkeerd op een grasveld niet ver van het station. We stappen in en gaan op weg om de vouwfiets die nog bij ons startpunt van vandaag staat op te halen. Jo heeft de vouwfiets neergezet in een overdekt fietsenrek naast het verlaten station. Bij aankomst blijkt dat de fiets aanzienlijk gemolesteerd is en waarschijnlijk niet meer bruikbaar. Zeer begrijpelijk is Jo daar behoorlijk geïrriteerd over.
Na veel gemopper en enigszins gefrustreerd rijden we terug naar Metz naar ons hotel waar we één nacht zullen verblijven: B&B Hotel. Het is een simpel hotel op een industrieterrein, maar prima om één nacht te slapen. We eten die avond bij 100 Patatas, een eetgelegenheid in een groot winkel- en eetcomplex net even buiten Metz.
De volgende ochtend, we hebben prima geslapen, gaan we eerst wat ontbijten bij Boulangerie Feuillette omdat er eigenlijk geen ontbijtfaciliteiten in het hotel zijn. Vervolgens onderweg naar huis met een korte koffie stop bij hetzelfde AC-restaurant van de heenweg. We zijn rond 15:00 uur thuis.