Van Spa naar Stavelot (België)

Vrijdag 31 mei 2019

Vandaag begint met mooi weer, volgens het boekje hebben we twee heuvels die we over moeten: een klim van 300 meter, 250 meter afdalen, 200 meter klimmen en daarna weer 200 meter afdalen. We laten ons met de taxi naar Spa brengen en lopen dan terug naar ons basiskamp Stavelot. Ik ben te schijterig om te bellen (die Franse taal hè), dus John bestelt de taxi. Eenmaal terug in Spa staan we met de taxi in een file, maar omdat we toch niet persé naar het station hoeven, laten we ons er eerder uitzetten tot opluchting van de taxi chauffeuse omdat ze niet in de file hoeft te blijven staan. Na een kopje koffie op een terras in de zon, beginnen we aan onze wandeling.

Klik op de afbeelding om deze beter te kunnen bekijken.

Net zoals we gisteren vlak voor Spa eindigden over een pad door een beukenbos, start onze wandeling van vandaag weer met het beukenbos.

We volgen al klimmend een klein beekje. eerst steeds aan één kant van het water, maar op een gegeven moment steeds vaker via bruggetjes naar de andere oever en weer terug.

Zes bruggetjes verder verlaten we het beekje en gaat het pad, nog steeds omhoog, over boomwortels verder.

Klik op de afbeelding om deze beter te kunnen bekijken.

Uiteindelijk komen we bovenaan onze eerste heuvel. Volgens het boekje bestaat de top van de heuvel uit een uitgestrekt hoogveen natuurgebied.

Het eerste deel lopen we nog op een pad van steentjes, maar na enige tijd gaat het verder over verhoogde houten vlonders. Omdat het een bekend natuurgebied is, lopen er meerdere mensen. Het is bewolkt, maar het regent niet en de temperatuur is aangenaam. Er is een hoge houten uitkijktoren, maar wij voelen geen noodzaak om deze te beklimmen.

Na een korte pauze op een bankje starten we aan de afdaling. Dat wordt glibberen over een zeer natte weg van vette leem met veel modderplassen.

Klik op de afbeelding om deze beter te kunnen bekijken.

Een heel eind verder gaat de weg over op een stevig stenig pad.

We zijn beneden aangekomen en lopen tussen wat huizen voordat we aan de tweede klim van vandaag beginnen.

De tweede klim gaat voornamelijk over stevige paden door een bosrijk gebied.

Klik op de afbeelding om deze beter te kunnen bekijken.

Eenmaal boven aangekomen blijkt de afdeling naar Stavelot verrassend steil. Het pad daalt langs de bosrand over een weiland het dal in.

Aan het eind van het weiland wacht ons een hek met een wandelaars sluisje, die komen we niet zoveel tegen tijdens deze wandeling.

We dalen verder af naar het stadje en worden vlak voor de bebouwing, verrassend genoeg,  naar een tunnel door de heuvel geleid.

Klik op de afbeelding om deze beter te kunnen bekijken.

Aan de andere kant van de tunnel begint Stavelot en zijn we slechts een paar huizenblokken van ons basiskamp verwijderd.

Omdat we gisterenavond niet terecht konden bij het Italiaans restaurant om de hoek, lopen we er meteen langs om voor vanavond te reserveren.
Maar eerst even lekker douchen en opfrissen.