Van Remerschen (Luxemburg) naar Montenach (Frankrijk)

Maandag 9 mei 2022

En weer verzamelen de wandelaars Jo en M, RJ en Ju en ikzelf zich om een aantal etappes van de GR5 te lopen. We verlaten Luxemburg om via een klein stukje Duitsland verder te lopen in Frankrijk. Na de autorit van een paar uur, waarbij ik deze keer heel luxe thuis door RJ en Ju ben opgehaald, ontmoeten we elkaar bij een AC Restaurant in de buurt bij Luik. Na de korte onderbreking in deze wat ongezellige omgeving gaat het verder richting het plaatsje Perl in Duitsland voor 3 nachten in het Hotel Maimühle. Perl ligt aan de andere kant van de rivier de Moezel tegenover Schengen en zal onze uitvalsbasis voor de komende 4 wandeldagen zijn. Het is een prettig Hotel met ruime modern vormgegeven kamers. We spreken af in het Hotel het avondeten te gebruiken. Omdat ik in mijn eentje sneller klaar ben dan de anderen, bestel ik vooraf op het terras een Weizen bier. Na het, niet bijzondere, avondeten gaan de andere terug naar hun kamer. Omdat ik van de overkant van het water in Schengen nog muziek hoor, loop ik de brug over naar het dorpje. Het is zondagavond en dit weekeinde is er een gecombineerd feest met een podium in Schengen en een Podium in Perl. Op het podium in Schengen speelt een kleine mariniers kapel wat big-band muziek. Ik loop er heen en koop onderweg een flesje bier uit de brouwerij van Diekirch bij een van de vele tentjes.

De sfeer is gezellig, maar omdat het negen uur is en ik op pamfletten zie dat het feest om half tien zal zijn afgelopen, kan ik er niet lang van genieten. Om tien uur ben ik terug op mijn kamer en stap ook in bed.

De volgende ochtend zien we elkaar weer bij het ontbijt, lekker brood met vleeswaren, kaas en yoghurt. We rijden allereerst met 2 auto’s naar de eindbestemming van vandaag en daarna in 1 auto terug naar het startpunt: Remerschen. Het dorp ligt op 150 m hoogte en het hoogste punt van vandaag na iets meer dan 5 kilometer lopen op 300 m. Het zonnetje schijnt lekker en het belooft een mooie dag te worden als we op pad gaan. We lopen vandaag 17,3 km.

In de omgeving van Remerschen liggen kleinere en grotere wijngebieden die op dit moment intensief bespoten worden door een helikopter. Eerst horen we de machine alleen in de verte, maar daarna komt het steeds dichterbij. Als we langs de rand van een kleine wijngaard lopen, komt de helikopter over de heuvel in de lengterichting van de wijngaard, al sproeiend, recht op ons af vliegen. Vlak voor ons stoppen de sproeiers, maakt de helikopter een scherpe bocht en vliegt terug.

We lopen ongeveer 2 km stijgend en dalend tussen de wijngaarden.

Na de wijngaarden loopt het pad een paar kilometer over een stenen pad door het bos en begint na iets meer dan 4 km de klim naar 300 m hoogte. Wat is dat heren, nu al lood in de benen?

Boven op de heuvel (het hoogste punt van vandaag) hebben we een mooi uitzicht en een bankje om wat brood te eten.

Na 6 km wandelen begint een steile afdaling over soms wat lastige traptreden.

Eenmaal beneden bij de rivier de Moezel gaat ons pad 1 1/2 km over de asfaltweg naar het plaatsje Schengen.

In Schengen drinken we een kopje koffie en eten daarna en broodje bij het monument van Schengen.

Na dit oponthoud lopen we over de brug naar Duitsland (dezelfde brug waar ik gisterenavond over heb gelopen), langs ons Hotel en slaan aan de andere kant van de rivier een vrijliggend fiets- voetpad in.

We lopen langs de rivier en het spoor beneden langs het plaatsje Apach, waar affiches van een circus zijn aangeplakt. Vervolgens lopen we nog zo’n 3 km zonder beschutting in de brandende zon langs het spoor naar het plaatsje Sierck-les-Bains.

Ons pad loopt het plaatsje in en van de rivier de Moezel, die in Frankrijk Moselle heet, af. We lopen een stijgend straatje met verveloze, maar fotogenieke huizen in. Wat hoger het dorpje in krijgen we te maken met een tijdelijke omlegging van het pad vanwege werkzaamheden.

De omlegging voert ons naar beneden naar de loop van een riviertje, wat ons een leukere weg lijkt dan het oorspronkelijke pad over de weg boven door het plaatsje.

Na het plaatsje gaat het pad door de bossen en moeten we 50 m stijgen. Jo weet met moeite de weg voor de dames vrij te maken.

Eenmaal boven gaat het verder langs frisse lentegroene weilanden en daalt het pad geleidelijk.

Na ongeveer 1 km bereiken we onze eindbestemming van vandaag Montenach.
We eten die avond (erg lekker) in Restaurant San Marco in Perl.